MARIAN ESPINAL

[Pintor i col·leccionista]

EPISTOLARI (1915 -1965)

#cartes en les quals Rafael Sala és citat.

data referència transcripció referències
carta ref.ricart-1920-3
Ricart, EC
Paris
29/11/1920
ricart-1920-3

E.C. Ricart a M. Espinal

Paris - 29 - XI - 1920

Hauries d'encriure a l'amic Espinal, li hauries d'escriure;  cada dia aixó pensava. 

En fi, tu ja sabs com s'escorra el temps aqui i no cal que pretengui excusar-me. 

Ara arribo de La Rotonde: La ronyosa gabia que tanca aquest pudriment internacional de pipes i melenas. Cada dia hi vaig i cada dia m'explico menys el perqué. La penya s'ha reduit; Sala,* Mercadé i en [Josep] Plà** de tart en tart. Aixi que pugui els tralladaré (vegi's La Revista) a qualque altre cafè tranquil i on no s'hi vegin tant els microbis fent de les seves. ¡Si això es l'hivern me'n ric de la primavera!  Treballo: completo la Carmen de La Sirène

¿Ja ho sabs que exposo a cé'n Dalmò [Galeries Dalmau]? Si, ves-hi i si tens a mà un d'aquells parents mil·lionaris*** porta-li. Dibuixos sense importancia i que no tienen nada de particular com diria R. Dario si no fos mort. 

Aquestes ratlles son solsament perque vegis que'm recordo dels amics d'allí baix. I serveixi de preludi d'una de ben extensa i detallada que't dedicaré aixis que disposi de mes temps. Tu no'm paguis amb la mateixa moneda i escriu-me. 

Fabian [de Castro], molt envellit; apesarat. Devia creure fer l'oro i el moro quan la exposició i es veu que li ha sortit el tret per la culata.

L'Humbert a Barcelona. 

En Mercadé, animat i aprofitant el temps sempre en el talleret simpatic de Notre Dame des Champs.

En Sala, gras i rodò com un matò i fent moltes peles.

Jo, ja ho veus; per ara a la Rue Del hambre,**** pero un jour viendrà que t'oferiré el domicili potser a la Rue ………. de la Monnaie

Recorts a la teva familia. 

Teu invariable 

l'Enric.C Ricart 


* Rafael Sala (Vilanova i la Geltrú, 1891 - Pasadena, 1927) fou un pintor i membre de l'Agrupació Courbet. Juntament amb el seu amic E.C. Ricart va fundar la revista d'avantguarda Themis. El 1919 marxà a Nova York, on es va relacionar amb Torres García i va conèixer a Marcel Duchamp, el qual va convèncer a la col·leccionista Katherine S. Dreier perquè adquirís una obra seva per a la Societé Anonyme, el fons d'art que anys més tard esdevindria la base de les col·leccions del futur MoMA.

** Josep Pla i Casadevall (Palafrugell, 1897 - Llofriu, 1981) fou un escriptor i periodista i figura eminent de la literatura catalana. Pla va coincidir amb Ricart a París, amb qui va establir una estreta relació d'amistat.

*** Referència a Francisco Salvans, cosí de la mare d’Espinal. Francisco Salvans Armengol (Terrassa, 1875 - 1936) va ser un industrial i polític. Després de formar-se a la Société Alsacienne de Constructions Mecàniques de Mulhouse, es va incorporar a l'empresa familiar Salvans Germans, Ponsà i Saus. Aviat es va convertir en un membre destacat de la vida econòmica i cultural de Terrassa. El 1925 va encarregar a Marian Espinal la direcció del projecte de disseny, construcció i decoració de la seva casa d’estiueig a Matadepera, un palauet conegut amb el nom de Torre Salvans.

**** L'autor de la carta ironitza amb la Rue Delambre, probablement el carrer on es trobava el seu domicili parisenc.

 

noms citats:

Castro, Fabian de

Dalmau, Josep

Humbert, Manuel

Mercadé, Lluís

Pla, Josep

Sala, Rafael

________________

altres referències:

Galeries Dalmau

La Revista

La Rotonde

Éditions La Sirène

carta ref.mercade-1921-2
Mercadé, Lluís
Barcelona
19/04/1921
mercade-1921-2

Lluís Mercadé a M. Espinal

Posada La Estrella

Palafrugell, 19 Abril 1921

Amigo Espinal:

Estoy en un caraco de posada y como que no se que haser y estoy muy hempreñado para matar el rato te escribo estas cuatro letras desde la muy ilustre Ciudad que vió nacer á Plá

Supongo que estas bien de salud, que trabajas mucho para acreditar aun mas tu fama de hijo de Tarrasa (que te harán un monumento) por poco que bades, y tambien supongo que no estropeas demasiado los muelles del sommier de mi antigua cama, espero que al regresar yo á Paris no lo encontraré demasiado fuera de uso. Que haseis? se va hasiendo? Yo hoy casin ya he tomado una dosena de cafés, uno en el Casino otro en el café de la Plassa, otro en el Sindicat agricol y vinicol, otro en el café Tupinamba y no he tomado mas porque me estaba poniendo nervioso y como aqui en estos pueblos cuando se entra uno no sabe cuando puede marchar, aguanto y pienso en la broma que debeis haser por este Paris Ya debeis haser de las vuestras ya! Saluda a Miró, Sala, Ricart, Garriga, Nenette, a todo los conosidos y tambien á los dueños de la pension. Dirás á Ricart que no le escrivo porque pienso que ya se debe haber marchado à Madrit. Escribeme cosas, y recibe un abraso cariñoso y fraternal de tu amigo que te apresia.

Mercadé

noms citats:

Garriga, Lluís

Miró, Joan

Pla, Josep

Ricart, EC

Sala, Rafael

carta ref.ricart-1921-2
Ricart, EC
Vilanova
09/05/1921
ricart-1921-2

E.C. Ricart a M. Espinal

Vilanova. Masia en Parellada 

9 - V - 1921

Sr. Espinal ¿Vol fe'l favor d'escriure si es servit? Si tens mandra demana la màquina an en Garriga pero fes-ho i diga'm com marxa tot això. No se res dels esperits ni dels exits espirituals o materials a l'unicorni (no ho llegeixis malament: unicornio)

Dugues postals i encare me sembla que'm quedo curt vaig enviar-te de de Madriz. Realment vaig quedar-me parat corrent el museo del Prat. La "fiesta del desbarnizage" s'imposa: això de cuidar els quadres com el cutis de les dones casaderes a copia de capes es una equivocació malgrat la aprensió que tenia per Velazquez –aprensió que'm venia d'haver-lo sentit massa per cà'n Galí i per l'excés de ZZ de la paraula i per un quadre molt dolent que te als Uffizi– reconec que es d'una importancia gran. Aquell xicotet que li diuen el Baltasar* de no se que es magnific, sobre tot en el de dalt de cavall. El que'm va agradar molt, però molt es el lluminos retrat de la Maria Teresa, aquella noieta del vestit platejat i del corpinyo i el llaç carmesí ¿Saps? Velazquez, Greco, Goya devien acabar de fer obrir els ulls an els de fòra de casa i crec que no es aventurat dir-los els padrins de l'impresionisme per aquella raò de que les fonts tiren.

L'austeritat, la regidora de Castella va aclaparar-me molt.

Toledo també inesborrable ¡Sto Tómé! ¡Que's bonic el poble des de baix al Tajo. La ronyosa Academia de San Fernando tan aviat vista i tan necessari de tornar-hi. ¡San Antonio de la Florida (de 1 à 1 1/2 del mig-dia). 

Bè i ja'n parlarem de tot això ara no coordino. Me convé aquest repos de des fa dos dies com el mateix bè que menjo. Els fusters del poble tots penquen fent bastidors... ¡Porto una empenta! Però el microbi del poble no respecta res i pot normalitzar-me aixi que me'n endongui de la fresca que passa sota aquells pinets del bosc o de la marinada capvespral. NEURASTENIA

¿Que fas? ¿Que feu?

Molts recorts an en [Lluís] Garriga ¿Tan montparnassià com sempre? Recorts an en Miró, Sala, Ynglada i demés i sobre tot no't descuidis de recordarme a la Marcelle i Nenette.

Espero rebre noves d'en Mercadé i decidir si me'n vaig amb ell a la costa de llevant. Probabablement marxarà desseguida. Encara no he estat a Barcelona (cada dia pelen a un o altre) però si hi vaig pasaré a saludar a los autores de tus dias. Aniré per allò de la moto si es que decideixo quedarme aquí. Si vens farem excursions  (...)

Cordialment l'Enric

Text invertit del marge superior:

¿Ja porta monocle en Miró? Es el que li convè: obrir l'ull


*El retrat del príncep Baltasar Carlos a cavall.

 

noms citats:

Garriga, Luís

Galí, Francesc

Mercadé, Lluís

Miró, Joan

Sala, Rafael

Ynglada, Pere

carta ref.4-mans-1923-1
Quatre mans
Paris
23/08/1923
4-mans-1923-1

Quatre mans a M. Espinal

La Rotonde - dijous 23 

Dedicada á Espinal

hombre de fama y gran caudal 

Espinalipssis. 

Veus com ens recordem de tu? Continuem rotondejant. Els microbis s'amaguen -per ara- sota una inmaculada capa de blanc "Ripolin" - La concurrencia, tan estrafalaria com vulguis, però un xic mes neta. El cristo* s'ha europeitzat i passa alguna hora de la tarda a fora de La Rotonde. Estem voltats de pintura i de pintaires. En Mercadé cada vegada que demana un café li participen que ha venut un altre quadre. No'ls ven molt car però com que'(...) empalma sovint està molt animat.

Picasso fa quadres repetits i molt regrossos.

En Fabian et saluda.

[Text invertit:]

En Guerin està escrivint una sardana…….. La id. de Guerin

_______________

En Ricart olvida dirvos que el Cristo s'ha europeizat tant que fa de macarró. La seva dona fa el "truc". Pel public estan separats pero li porta pelas d'amagat.

L'amo de La Rotonda te ademés l'Olympia (Després diran que es al Louvre) (Quin Manet!!) Es un petit Espinal

La Torre Eiffel sembla que hagi crescut desde que no podem compararla. 

En Sala s'ens ha casat. Mes sobre el Cristo: s'ha engreixat una mica perque s'ha fotut el gos. Las pussas diuen que van fer la salsa molt bona. 

En Mercadé arruinat. S'ho ha gastat tot en fer arreglar las mollas del sofá (ja veyeu que no es un sofá de duro) 

[Marge lateral dret:]

Signatures de Lluís Garriga, Lluís Mercadé, EC Ricart i Josep Duñach

_______________

[Cara posterior (esquerra):]

[Diferents dibuixos humorístics acompanyats de varies notes.]

[Peu del dibuix del cotxe** al marge superior:]

Aquet dibuix es de l'Ingres sino que no es firmat

[Marge lateral esquerra:]

Hem vist unes sabates que son una ganga

[a la dreta del dibuix de l'home d'esquena:]***

En Sala diu***:

Aixo de que tingui una espatlla mes baixa que l'altra es de tant portar la creu. A veure si en Sala també es decantarà portant la creu…………….matrimonial

[Marge inferior:]

I parlant del Cristo: En Fabian ha exposat aquell Calvari***** als independents.

[Senyalant el dibuix del cap:]******

aviat parlará el francès: fixa't que ja obra l'ull

[Cara posterior (dreta):]

Diferents dibuixos humorístics acompanyats de varies notes.

[Dos terços superiors:]

¡Para que querré la gloria despues de muerto!

sacatrapos Barriga (Ga…..) Coliflor (Paul-Fort) El que hace cacharros (En Sala) El Frias (Othon-Friesz)

la chupanta (la soplanta)

……..una lámpara que te la rosca dechirée  ¡¡El Céspir!! (Shakespeare) Chufita (Foujita) El sofà - El camapè

Mi amigo Jú

Un chato ALABASSETA BIBA MI AMIGO BREAL

J. DUÑACH

[Terç inferior:]

Bon jour amic Espinal, Efectivament en (...) que li enviara lo que voste va encarregar à l'amic Ricart. Doncs que deixi passar la Conferencia perque aixi esta molt conferencial. (...) Ya sap que l'aprecia son affm. amic 

Ynglada*******


Notes:

* Sobrenom amb el qual es refereixen a Fabián de Castro.

** Automòbil de Lluís Garriga que a la carta es veu representat en forma de caricatura.

*** Caricatura de Fabián de Castro.

**** Referent al dibuix.

***** Imatge del Calvari al qual fan esment.

****** Caricatura de Fabián de Castro.

******* Pere Ynglada i Sallent (Santiago de Cuba, 1881 - Barcelona, 1958) fou un dibuixant. Sota el pseudònim Yda fou col·laborador de Papitu i de L'Esquella de la Torratxa. Va residir a París durant trenta anys, ciutat en la qual va freqüentar el pintor Juan Gris i altres artistes. També va tenir relació d'amistat amb Josep Sunyer i Josep Maria Junoy. El subjecte dels seus dibuixos eren principalment escenes urbanes, de cabaret i de circ, però també els animals, en especial els cavalls.

noms citats:

Castro, Fabian de

Duñach, Josep

Espinal, Marian

Foujita

Garriga, Lluís

Guerin

Mercadé, Lluís

Picasso, Pablo

Ricart, EC

Sala, Rafael

Ynglada. Pere

________________

altres referències:

La Rotonde