MARIAN ESPINAL

[Pintor i col·leccionista]

EPISTOLARI (1915 -1965)

#cartes en les quals Picasso és citat.

data referència transcripció referències
carta ref.4-mans-1923-1
Quatre mans
Paris
23/08/1923
4-mans-1923-1

Quatre mans a M. Espinal

La Rotonde - dijous 23 

Dedicada á Espinal

hombre de fama y gran caudal 

Espinalipssis. 

Veus com ens recordem de tu? Continuem rotondejant. Els microbis s'amaguen -per ara- sota una inmaculada capa de blanc "Ripolin" - La concurrencia, tan estrafalaria com vulguis, però un xic mes neta. El cristo* s'ha europeitzat i passa alguna hora de la tarda a fora de La Rotonde. Estem voltats de pintura i de pintaires. En Mercadé cada vegada que demana un café li participen que ha venut un altre quadre. No'ls ven molt car però com que'(...) empalma sovint està molt animat.

Picasso fa quadres repetits i molt regrossos.

En Fabian et saluda.

[Text invertit:]

En Guerin està escrivint una sardana…….. La id. de Guerin

_______________

En Ricart olvida dirvos que el Cristo s'ha europeizat tant que fa de macarró. La seva dona fa el "truc". Pel public estan separats pero li porta pelas d'amagat.

L'amo de La Rotonda te ademés l'Olympia (Després diran que es al Louvre) (Quin Manet!!) Es un petit Espinal

La Torre Eiffel sembla que hagi crescut desde que no podem compararla. 

En Sala s'ens ha casat. Mes sobre el Cristo: s'ha engreixat una mica perque s'ha fotut el gos. Las pussas diuen que van fer la salsa molt bona. 

En Mercadé arruinat. S'ho ha gastat tot en fer arreglar las mollas del sofá (ja veyeu que no es un sofá de duro) 

[Marge lateral dret:]

Signatures de Lluís Garriga, Lluís Mercadé, EC Ricart i Josep Duñach

_______________

[Cara posterior (esquerra):]

[Diferents dibuixos humorístics acompanyats de varies notes.]

[Peu del dibuix del cotxe** al marge superior:]

Aquet dibuix es de l'Ingres sino que no es firmat

[Marge lateral esquerra:]

Hem vist unes sabates que son una ganga

[a la dreta del dibuix de l'home d'esquena:]***

En Sala diu***:

Aixo de que tingui una espatlla mes baixa que l'altra es de tant portar la creu. A veure si en Sala també es decantarà portant la creu…………….matrimonial

[Marge inferior:]

I parlant del Cristo: En Fabian ha exposat aquell Calvari***** als independents.

[Senyalant el dibuix del cap:]******

aviat parlará el francès: fixa't que ja obra l'ull

[Cara posterior (dreta):]

Diferents dibuixos humorístics acompanyats de varies notes.

[Dos terços superiors:]

¡Para que querré la gloria despues de muerto!

sacatrapos Barriga (Ga…..) Coliflor (Paul-Fort) El que hace cacharros (En Sala) El Frias (Othon-Friesz)

la chupanta (la soplanta)

……..una lámpara que te la rosca dechirée  ¡¡El Céspir!! (Shakespeare) Chufita (Foujita) El sofà - El camapè

Mi amigo Jú

Un chato ALABASSETA BIBA MI AMIGO BREAL

J. DUÑACH

[Terç inferior:]

Bon jour amic Espinal, Efectivament en (...) que li enviara lo que voste va encarregar à l'amic Ricart. Doncs que deixi passar la Conferencia perque aixi esta molt conferencial. (...) Ya sap que l'aprecia son affm. amic 

Ynglada*******


Notes:

* Sobrenom amb el qual es refereixen a Fabián de Castro.

** Automòbil de Lluís Garriga que a la carta es veu representat en forma de caricatura.

*** Caricatura de Fabián de Castro.

**** Referent al dibuix.

***** Imatge del Calvari al qual fan esment.

****** Caricatura de Fabián de Castro.

******* Pere Ynglada i Sallent (Santiago de Cuba, 1881 - Barcelona, 1958) fou un dibuixant. Sota el pseudònim Yda fou col·laborador de Papitu i de L'Esquella de la Torratxa. Va residir a París durant trenta anys, ciutat en la qual va freqüentar el pintor Juan Gris i altres artistes. També va tenir relació d'amistat amb Josep Sunyer i Josep Maria Junoy. El subjecte dels seus dibuixos eren principalment escenes urbanes, de cabaret i de circ, però també els animals, en especial els cavalls.

noms citats:

Castro, Fabian de

Duñach, Josep

Espinal, Marian

Foujita

Garriga, Lluís

Guerin

Mercadé, Lluís

Picasso, Pablo

Ricart, EC

Sala, Rafael

Ynglada. Pere

________________

altres referències:

La Rotonde

carta ref.colom-1926-1
Colom, Joan
La Bisbal
15/10/1926
(data estimada)
colom-1926-1

Joan Colom a M. Espinal

Amic Espinal

Sé que vareu esser aqui a La Bisbal cuan jo n'era absent. Aprofitant el mal temps vaig anar a Barcelona aont tenia quelcom a fer.

Sento molt no habervos vist i passar unas hores xarran ab vostre companyia.

Travalleu força? No sé qui va dirme que el cuadro gros de mar l'heu abandonat a causa de les males condicions que estaven per a travallar. Es llástima puig era quelcom molt ben començat i prometia força. 

Jo sempre prefereixo travallar ab bons condicions de llum i fer quelcom de banal á un tema bonic pero anguniós de fer. Sé tota la lluita que s'esmerça i el poc resultat que s'en treu. Els reflexos son enemics terribles.

He vist el Saló de Tardor. En general molt fluig, com solen esser aquesta mena d'exposicions.

Els vostres pressecs son deliciosos[,] es sens dubte el millor troç de pintura de l'Exposicio. Es sensible i de molta calitat. 

En Duran Camps ha fet un mitg nu de suro. Ell que sempre parla de les cualitats! Pero senyor com diable hi ha gent que usa les mateixes paraules que un hom i fan certes coses! En Dalí,* fa jocs malabars, imitant'ho tot des dels primitius italians a n'en Picasso. Sort que es jove i pot perdre temps encare. Es llastima pero, perque crec que té condicions. L'Apa, una natura morta, un vas negre i llibres, sobre fondo de tapissaria segle XVIII. Es alló de esgotar el tema. Diable i com es apurat tot aixo. Potser no hi ha menester de tant. En fi es interesant. En Mir un cosa de Vilanova, barques, gent a la platja. Dolent, de serie, vulgarissim. En Sunyer, un retrat de senyora ab un nen a la falda. Quina miseria fisiologica! Sembla una acuarela, prim, molt color de rosa, blauets, tot plegat fa angunia i es d'alló mes gratuit. En Benet a trobat uns tons mes atmosferics en un abre gros sobre el cel. Tons mes envolcallats d'aire, pero es llastima que es fatigui tan aviat i no lluiti, per aquest cami no farà gaire cosa que s'ho valgui. En Mercader, joier, aquellas cosas sordes i sensa color, mastegades, feixugues i horribles a veurer, per el meu gust. Sembla que'm rasquin el cap ab un vidre. No puc soportar'ho. En Lluis entossudit ab la nota que va trobar l'any passat i sembla que fassi tots els esforços pera no sortirsen. D'en Carles dos coses francament dolentes. Imita ara els paisatges romantics,.. d'anticuari, pero sensa l'esperit de l'epoca ni la gracia. Dos cuadrets bufons de l'Ivo. Un Vayreda tot vent, força bonic i es tot lo que recordo. Ah si, una masia de Tossa sensa cap importancia. M'agrada molt mes fent figura. Com que no vaig tenir el gust de veuros i parlar, ho faig per carta. Veniu un dia que no sia gaire aprofitable. Vos ho agrairé molt. Vos estreny la má vostre amic

J. Colom


Joan Colom i Agustí (Arenys de Mar, 1879 - 1969) fou un pintor que va partir de l'impressionisme i evolucionà cap al realisme per finalitzar realitzant pintures de paisatge. També fou gravador i dibuixant. Va col·laborar en el setmanari Papitu amb el pseudònim de Picarol.

* Salvador Dalí i Domènech (Figueres, 1904 - 1989) fou un pintor i escriptor que esdevingué un dels màxims exponents del moviment surrealista.

noms citats:

Benet, Rafael

Carles, Domènec

Dalí, Salvador

Durancamps, Rafael

Elias (Apa), Feliu

Mercader, Ramon

Mir, Joaquim

Pascual, Ivo

Picasso, Pablo

Sunyer, Joaquim

Vayreda, Francesc

________________

altres referències:

Saló de tardor